بازیافت، مراحل بازیافت، فواید بازیافت

امروزه یکی از مهمترین راه‌های حفاظت از محیط زیست، بازیافت است ولی متاسفانه هنوز بیشتر مردم به این باور نرسیده‌اند که می‌توان زباله‌ها را به مواد قابل استفاده تبدیل کرد و ضرر کمتری به محیط زیست وارد کرد. در این مطلب سعی کردیم مفهوم کلی بازیافت، چگونگی انجام آن و همچنین فواید آن را توضیح دهیم.

مفهوم بازیافت:

بازیافت به معنی آماده سازی مواد مصرف شده برای تولید و یا ساخت مجدد همان کالا یا کالایی دیگر می‌باشد. معمولا برای بازیافت دو نوع جداسازی به نام تفکیک از مبدا و تفکیک در مقصد، صورت می‌گیرد. تفکیک از مبدا در سطح خیابان‌ها و فروشگاه‌ها با استفاده از سطل‌های جداسازی انجام می‌شود. لازم به ذکر است که اپلیکیشن بهروب با هدف تفکیک از مبدا، فعالیت خود را در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران آغاز کرده است و شما عزیزان به راحتی می‌توانید درخواست تفکیک زباله از درب منزل دهید و در ازای تحویل زباله، از امکانات ویژه‌ی این سامانه بهره مند شوید. برای تفکیک در مقصد، مکان‌های مخصوصی به نام مراکز بازیافت در نظر گرفته شده‌اند. تحلیل‌های اقتصادی در خصوص فرایند بازیافت نشان داده که درآمد حاصل از بازیافت، سه برابر درآمد حاصل از دفن زباله می‌باشد.

انواع بازیافت:

دسته اول: بازیافت موادی که بدون هیچ فرایند پیچیده‌ای و تنها با شستشو، ضدعفونی کردن و رعایت نکات بهداشتی، می‌توان دوباره از آنها استفاده کرد، مانند: بطری‌های شیشه‌ای

دسته دوم: بازیافت موادی که بعد از طی فرایندهایی تبدیل به محصول جدید می‌شوند، مانند: فلزات، خرده شیشه، کاغذ، پلاستیک و… .

دسته سوم: بازیافت مواد زائد اورگانیکی که آنها را به کود کمپوست تبدیل می‌کنند و یا بازیافت انرژی، یعنی تبدیل انرژی مصرفی به الکتریسیته یا انرژی گرمایی.

مراحل تفکیک زباله برای بازیافت:

جداسازی زباله‌های تر: زباله‌های تر مانند پسماند مواد غذایی و خوراکی‌.

جداسازی مواد قابل بازیافت: تمام زباله‌های خشک مثل شیشه، پلاستیک، کاغذ و… که اگر از زباله‌های تر جدا شوند، می‌توان به راحتی آنها را بازیافت کرد.

جداسازی زباله‌های خطرناک: زباله‌هایی مثل زباله‌های بیمارستانی حتما باید از زباله‌های تر و خشک جدا شوند زیرا اگر برای دفع اینگونه زباله‌ها موارد ایمنی رعایت نشوند، ممکن است اثرات زیان باری را در محیط زیست برجای بگذارند.

فواید بازیافت:

  • در صورت بازیافت زباله‌ها، فضای کمتری برای دفن زباله نیاز است و همچنین میزان تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابند.
  • بازیافت به صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی نیز کمک می‌کند، زیرا برای تولید محصول، از مواد بازیافتی به جای مواد خام استفاده می‌شود، مثلا تولید کاغذ از کاغذهای باطله. یکی از بیشترین فواید بازیافت، صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی می‌باشد.
  • انرژی لازم جهت بازیافت زباله از انرژی لازم برای تولید محصول جدید کمتر است، بنابراین بازیافت سبب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد.

اپلیکیشن بهروب را دانلود کنید تا سهم بزرگی در کمک به محیط زیست داشته باشید.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top