بازیافت پسماندهای الکترونیکی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ظهور رایانه و گوشی هوشمند، تولید انواع پسماند الکترونیکی بسیار افزایش یافته است. پسماند الکترونیکی به محصولات الکترونیکی گفته می‌شود که عمر مفید آنها به اتمام رسیده است...
بازیافت پسماندهای الکترونیکی

پسماندهای الکترونیکی

 

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ظهور رایانه و گوشی هوشمند، تولید انواع پسماندهای الکترونیکی بسیار افزایش یافته است. پسماندهای الکترونیکی به محصولات الکترونیکی گفته می‌شود که عمر مفید آنها به اتمام رسیده است. پسماندهای الکترونیکی شامل کامپیوترها، باطری‌ها، گوشی موبایل، ماشین‌های فکس و کپی، باک بنزین، قطعات یخچال و تلویزیون و… می‌باشند.

به دلیل وجود مواد مضر در قطعات ساخته شده این پسماندها، ممکن است آسیب‌های جدی و خطرناکی به انسان و محیط زیست وارد شود. سرب، کادمیوم و جیوه تنها چند نمونه از ترکیبات خطرناکی می‌باشند که در این گونه از پسماندها وجود دارند. علاوه بر مواد سمی موجود در این نوع از پسماند، مواد ارزشمندی نیز در آنها وجود دارد که از تجزیه آنها می‌توان موادی همچون مس، آلومینیوم، طلا، آهن و… بدست آورد.

وجود برخی از این مواد مضر در محیط زیست می‌تواند باعث شیوع بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های کبدی، کمبود آهن، بیماری‌های مغزی و… شود. برای مقابله با آسیب‌ها و آلودگی‌های ناشی از پسماندهای الکترونیکی، روش‌های گوناگونی از قبیل دفن بهداشتی، بازیافت، سوزاندن و… وجود دارد. در صورت سوزاندن پسماندهای الکترونیکی و یا بازیافت غیر اصولی و غیر قابل کنترل آنها، درصد سمی بودن آنها افزایش خواهد یافت. زباله‌های الکترونیکی با عنوان زباله‌های خطرناک شناخته می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده ابزارآلات و تجهیزات الکترونیکی از قابلیت بازیافت و استفاده مجدد در زمینه‌های مختلف برخوردار هستند. اگر شرکت‌های تولید کننده تجهیزات الکترونیکی، مسئولیت بازیافت تولیدات خود را بر عهده بگیرند، پیامدها و آسیب‌های زیست محیطی ناشی از روش‌های غیر اصولی بازیافت و یا استفاده از روش‌های دیگر مانند دفن و سوزاندن پسماندهای الکترونیکی، کاهش خواهند یافت.

همانطور که قبلا گفتیم از تجزیه پسماندهای الکترونیکی، مواد ارزشمندی استخراج می‌شود که این موضوع باعث شده تا امروزه در بسیاری از کشورها این پسماندها را جزئی از زباله‌های ارزشمند تلقی کنند. به عنوان مثال با بازیافت یک تن تلفن همراه، می‌توان 150 تا 300 گرم طلا و همچنین مقداری نقره و پلاتین بدست آورد. همچنین با بازیافت رایانه، حدودا 32% پلاستیک، 41% آلومینیوم، 7% سرب، مقادیری از نقره، آهن، طلا و… بدست خواهد آمد.

پس به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که بازیافت اصولی پسماندهای الکترونیکی، می‌تواند به اقتصاد و محیط زیست کمک بزرگی کند.

اپلیکیشن بهروب با هدف جمع آوری و بازیافت انواع زباله‌ها، فعالیت خود را در بسیاری از شهرهای ایران آغاز کرده و شما عزیزان می‌توانید در قبال تفکیک و تحویل زباله به مامورین پسماند ما، پول نقد یا آنلاین دریافت کنید.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top