دلایل آلودگی هوا و راهکارهای مبارزه با آن

آلودگی هوا:

آلودگی هوا، معظلی بزرگ در شهرهای پر جمعیت و بزرگی همچون تبریز، اصفهان، تهران و… می‌باشد. به طور کلی به هر گونه تغییر بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی که در هوا رخ دهد، آلودگی گفته می‌شود. در صورت ورود گازهای مضر، دود و گرد و غبار به جو زمین، زندگی انسان‌ها، حیوانات و گیاهان به خطر خواهد افتاد.

انواع آلودگی هوا:

آلاینده‌های اصلی هوا می‌توانند از طریق منابع اولیه یا ثانویه بوجود آیند. آلاینده‌هایی که نتیجه مستقیم این فرآیند هستند، می‌توانند آلوده‌کننده‌های اولیه باشند. دی اکسید گوگرد تولید شده از کارخانه، نمونه‌ای از آلاینده‌های اصلی می‌باشد. آلاینده‌های ثانویه، نتیجه واکنش و تعاملات آلاینده‌های اولیه می‌باشند.

عوامل اصلی آلودگی هوا:

فعالیت‌های کشاورزی:

آمونیاک ساخته شده توسط محصولات مرتبط با کشاورزی، از جمله گازهای خطرناک برای جو زمین می‌باشد. استفاده از آفت‌کش‌ها، حشره‌کش‌ها و کودهای شیمیایی  در انواع فعالیت‌های کشاورزی، می‌توانند باعث آلودگی هوا و آب شوند.

عملیات‌های مخصوص استخراج از معدن:

منظور از عملیات معدن، عملیات‌هایی است که در آن مواد معدنی زیرزمینی با استفاده از تجهیزات ویژه، استخراج می‌شوند. در طول این عملیات‌ها، گرد و غبار و مواد شیمیایی زیادی در هوا پخش می‌شود که در تشدید آلودگی هوا نقش به‌سزایی دارند.

سوخت‌های فسیلی:

دی اکسید گوگردی که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند نفت، زغال سنگ و… انتشار می‌شود و همچنین آلاینده‌های ناشی از وسایل نقلیه، از جمله عوامل مهم آلودگی هوا می‌باشند. استفاده بیش از حد این سوخت‌ها، آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.

گازهای خروجی از کارخانه‌ها و صنایع مختلف:

کارخانه‌ها و صنایع تولیدی، مقدار زیادی هیدرو کربن، مونوکسید کربن، مواد شیمیایی و ترکیبات آلی زیادی را در هوا پخش می‌کنند که باعث افزایش آلودگی هوا می‌شوند.

ریزگردهای هوا:

این ریزگردها که با نام SPM شناخته می‌شوند، از جمله دیگر دلایل آلودگی هوا می‌باشند. این ریزگردها ناشی از سوختن، گرد و خاک و… می‌باشند.

فعالیت‌های داخل خانه:

مواد شوینده‌ی خانگی و وسایل و تجهیزات نقاشی، مواد شیمیایی مضری را تولید می‌کنند که آلودگی هوای خانه و بعد هوای بیرون را در پی خواهند داشت.

راهکارهایی برای مبارزه با آلودگی هوا:

  • در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم.
  • برای رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم.
  • کاهش خرید محصول جدید، استفاده مجدد از محصول و همچنین بازیافت محصول.
  • از وسایل و دستگاه‌های کنترل کننده انرژی مثل لامپ‌های کم مصرف و… استفاده کنیم.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top