روش های بازیافت پلاستیک

روش های بازیافت پلاستیک

امروزه با صنعتی‌ تر شدن زندگی و گسترش جمعیت در سراسر جهان زباله‌ های بسیار زیادی در حال تولید میباشد که باقی ماندن این زباله‌ ها روی سطح زمین می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به ‌همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم برای شما در رابطه با بازیافت پلاستیک صحبت کنیم و به شما بگویم که به‌ طور کلی پلاستیک از چه روش‌ های بازیافتی می‌شود. توجه نمایید که مواد بازیافتی بسیار زیادی در سراسر جهان وجود دارند و در واقع هر زباله‌ای که در جهان تولید می‌شود قابلیت بازیافت شدن و بازگشتن دوباره به چرخه مصرف را دارا می‌باشد.

به ‌همین دلیل عملیات بازیافت امروزه علاوه‌ بر این‌ که باعث کاهش هزینه‌ ها برای خرید مواد اولیه می‌شود، می‌تواند از آلودگی بیش ‌از حد محیط‌زیست نیز جلوگیری کند و از گسترش انواع مختلف بیماری‌ هایی که بر اثر باقی ماندن زباله‌ ها به وجود می‌آیند جلوگیری کند. توجه نمایید که بازیافت در واقع تنها راه نجات کره زمین می‌باشد.

اگر زباله ها همین‌ طور روی یکدیگر انباشته شوند و از آن ‌ها هیچ استفاده‌ای نشود و همچنین در کنار این موضوع برای تولید مواد مورد نیاز از منابع زمین استخراج شود، در نهایت تمامی منابع زمین تمام خواهند شد و جای آن‌ ها را زباله ‌های روی سطح زمین خواهند گرفت و این ‌موضوع باعث از بین رفتن حیات روی کره زمین می‌شود و می‌تواند که مشکلات عدیده‌ای را با خود به‌ همراه داشته باشد.

اما چرخه بازیافت علاوه ‌بر این‌ که از زباله ‌ها برای ما  مواد مورد نیاز را تولید می‌کنند؛ بلکه باعث میشود منابع زمین نیز بیشتر از حد مورد استفاده قرار نگیرند و همین موضوع می‌تواند چرخه محیط ‌زیست را در روند طبیعی آن نگه دارد و به وجود آمدن مشکلات گسترده گوناگونی جلوگیری کنند. به‌ هر حال اگر شما نیز می‌خواهید بیشتر در رابطه با روش‌ های بازیافت پلاستیک اطلاعات کسب کنید به شما پیشنهاد کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید تا شما را بیشتر با این روش‌ ها آشنا کنیم.

 

بازیافت پلاستیک چیست؟

توجه نمایید که پلاستیک امروزه به یک ماده غالب در بسیاری از صنعت ‌ها و مصارف تبدیل ‌شده است. بدون وجود پلاستیک امروزه استفاده از بسیاری از ابزار ها و وسایل برای ما غیرممکن می‌شود. به ‌همین دلیل این ماده اولیه امروزه به یک ماده بسیار پرکاربرد و مناسب تبدیل‌ شده که علاوه‌بر سبک بودن و مقاوم بودن به‌ عنوان یک نارسانای مناسب نیز شناخته می‌شود.

همین موضوع باعث شده که امروز در تولیدات بسیاری از ابزار ها از پلاستیک استفاده شود. در کنار فوایدش، پلاستیک معایب زیاد بسیاری نیز دارد که یکی از این معایب زیست تخریب ناپذیر بودن آنست.

مواد پلاستیکی برای سالیان سال و قرن ‌هایی بسیار زیادی روی زمین باقی می‌مانند و بازیافت نمی‌شود. توجه نمایید که با سرعت پیشرفت شدن زندگی امروز و تولید بیشتر ابزار های گوناگون و استفاده بیشتر از پلاستیک، درصد دور ریز این ماده اولیه‌ای نیز بیشتر خواهد شد و به دلیل این ‌که سرعت تخریب پلاستیک به‌اندازه سرعت تولید زباله نیست، همین موضوع باعث انباشته شدن بیش ‌از حد زباله‌ های پلاستیکی روی یکدیگر می می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را با خود به‌ همراه داشته باشد.

به همین دلیل برای در امان ماندن از ویژگی ‌های منفی زباله ‌های پلاستیکی، دانشمندان و تولیدکنندگان به سراغ بازیافت پلاستیک رفته‌اند تا بتوانند از طریق بازیافت چرخه محیط ‌زیست را در یک توازن مناسب نگه دارند تا بتوانند علاوه‌ بر کم کردن هزینه ‌های خودشان، به محیط‌زیست کمک کنند.

 

مزایای بازیافت پلاستیک

ما در پاراگراف پیش برای شما به این نکته اشاره کردیم که به ‌طور کلی پلاستیک یک ماده پرکاربرد در صنایع امروز می‌باشد و سرعت تخریب آن نیز بسیار پایین است‌. به ‌همین دلیل برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست ما باید به سراغ بازیافت پلاستیک برویم. بازیافت پلاستیک مزایای بسیار زیادی دارد اولین مزیت عملیات بازیافت این است که بازیافت پلاستیک و تولید دوباره‌ی محصول بسیار کم‌ هزینه‌تر از تولید پلاستیک برای بار اول می‌باشد.

توجه نمایید که برای تولید پلاستیک مراحل بسیار زیادی طی می‌شود که هر کدام از این مراحل ویژگی ‌های مخصوص به خودشان را دارند و با پیچیدگی ‌های گوناگونی همراه هستند.

این ویژگی ‌ها و پیچیدگی‌ ها باعث بالاتر رفتن هزینه تولید پلاستیک می‌شوند. اما اگر تولیدکنندگان سعی کنند که به بازیافت پلاستیک بپردازند می‌توانند با کمترین هزینه‌ ها و با ساده‌ترین روش ‌ها برای خودشان پلاستیک تولید کنند. در روش بازیافت پلاستیک پلاستیک‌ ها بعد از این ‌که در کوره ‌ها آب شده‌اند می‌توانند دوباره قالب‌ریزی شوند و در انواع متفاوت و دیگر پلاستیک‌ ها دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

ساده‌تر شدن روند تولید پلاستیک و کم‌هزینه‌تر شدن آن، دو مورد از ویژگی‌ های مهم بازیافت پلاستیک می‌باشند که در دسته‌ای مزایای این روش قرار می‌گیرد. علاوه ‌بر این، همان ‌طور که پیش‌تر نیز به شما گفتیم پلاستیک ‌ها باعث آسیب به محیط ‌زیست می‌شوند و رها شدن آن ‌ها در طبیعت می‌تواند هم محیط‌ زیست را آلوده کند و هم باعث مرگ ‌و میر حیوانات شود.

آلوده شدن محیط ‌زیست و از بین رفتن آن نتایج مخربی روی زندگی همه ما انسان ‌ها دارد پس اگر ما میخواهیم که زندگی آرام امروزمان را داشته‌باشیم، باید به طبیعت کمک کنیم تا با یک همکاری دوطرفه هیچ ‌گونه مشکلی برای زندگی ما پیش نیاید.

 

روش ‌های بازیافت پلاستیک

تا این ‌جای مطلب ما سعی کردیم برای شما به‌ طور کلی  در رابطه با بازیافت پلاستیک صحبت کنیم و به شما بگوییم که بازیافت پلاستیک چیست و چگونه می‌تواند به ما و به تولیدکنندگان کمک کند. از این‌جا به بعد ما قصد داریم برای شما در رابطه با روش ‌های بازیافت پلاستیک صحبت کنیم و به شما بگوییم که این روش ‌ها کدام ‌ها می‌باشند و چگونه می‌توانند به تولیدکنندگان کمک کنند تا با استفاده از آن‌ ها انرژی دوباره‌ای را از پلاستیک ‌ها بگیرند.

توجه نمایید که بازیافت پلاستیک معمولاً در سه روش بازیافت مکانیکی، بازیافت شیمیایی، و بازیافت انرژی انجام می‌شود که هر کدام از این روش ها در زمینه ‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما می‌خواهید که با ویژگی ‌های این روش ‌ها بیشتر آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

 

بازیافت مکانیکی

در بازیافت پلاستیک به روش مکانیکی فرایندی طی می‌شود که در این فرایند انواع مختلف پلاستیک‌ ها با مراحل مکانیکی گوناگونی مانند شست‌ و شو، خرد کردن، آب ‌گیری، خشک کردن، ذوب کردن و قالب دهی به پلاستیک‌ های تازه‌ای تبدیل می‌شوند. توجه نماید که روش بازیافت پلاستیک با استفاده از دستگاه ‌های مکانیکی امروزه یک روش بسیار متداول و پر استفاده ترین روش بازیافت پلاستیک می‌باشد که هم در ایران و هم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه نمایید که همان ‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم در این روش اول پلاستیک ‌ها خرد می‌شوند. مرحله دوم پلاستیک‌ ها را شستشو می‌دهند و آب آن‌ ها را می‌گیرند‌‌. بعد از این‌ که پلاستیک ‌ها به‌ طور کامل خشک شدند، آن‌ ها را ذوب می‌کنند و با قالب دهی دوباره از آن ‌ها در زمینه‌ های گوناگون استفاده می‌کنند. توجه نمایید که در روند بازیافت هیچ ‌گونه ماده‌ی دیگری به‌ جز پلاستیک نباید در این مواد اولیه وجود داشته باشد زیرا می‌تواند روند بازیافت را دچار مشکل کند.

روش بازیافت پلاستیک با استفاده از دستگاه‌ های مکانیکی یک روش متداول ساده و همچنین کم‌ خرج می‌باشد که می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند با کمترین هزینه ‌ها پلاستیک‌ های مورد نیاز خودشان را تهیه نمایند و از آن ‌ها در زمینه ‌های گوناگونی که می‌خواهد بهره ببرد.

 

استفاده از بازیافت مکانیکی برای بازیافت پلاستیک چه مزایایی با خود به‌ همراه دارد؟

توجه نمایید که بازیافت مکانیکی همان ‌طور که پیش‌تر نیز به شما گفتیم یکی از ساده‌ترین روش‌ های بازیافت می‌باشد. پس اولین موردی که در دسته مزایای بازیافت مکانیکی قرار می‌گیرد کم ‌هزینه بودن آن است. تولیدکنندگانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند می‌توانند تنها با خرید دستگاه ‌های ساده‌ای که در این زمینه وجود دارد برای خودشان یک منبع درآمد بسازند.

علاوه ‌بر این که این روش روش بسیار کم ‌هزینه می‌باشد، روش مرسوم و متداول جهانی می‌باشد که همین موضوع باعث شده پیشرفت ‌های بسیار زیادی در این زمینه صورت بگیرد که هم باعث بیشتر شدن تولید و هم باعث باکیفیت‌تر شدن آن می‌شود. به ‌طور کلی روش مکانیکی هم ساده می‌باشد و هم برای تولید انبوه بسیار مناسب و مفید است. علاوه ‌بر این، روش بازیافت پلاستیک از طریق دستگاه ‌های مکانیکی قابل ‌اجرا در چندین بخش است که هر بخش می‌تواند به‌ صورت جداگانه کار کند.

این‌ موضوع به اقتصاد جامعه کمک می‌کند و باعث بهتر شدن روند درآمد می‌شود. همچنین تقسیم‌بندی روند بازیافت به چند بخش می‌تواند کیفیت محصول نهایی را نیز بالا ببرد. در روش ‌های دیگر شما نمی‌توانید از حجم کمی از ضایعات استفاده کنید تا به بازیافت پلاستیک بپردازید اما در روش بازیافت مکانیکی شما می‌توانید از هر حجمی که می‌خواهید بهره ببرید تا به تولید پلاستیک بازیافتی بپردازید.

همچنین در این روش اگر شما قصد ذوب کردن مخلوط مختلفی از انواع پلاستیک‌ ها را داشته باشید می‌توانید با کمترین هزینه ‌ها به تولید پلاستیک بازیافتی بپردازید زیرا با استفاده از دستگاه‌ های مکانیکی همه انواع مختلف پلاستیک‌ ها می‌توانند ذوب میشوند و دوباره قالب‌گیری میشوند.

 

معایب و نکات منفی روش بازیافت مکانیکی کدام‌ ها می‌باشند؟

 در کنار بازیافت پلاستیک به روش مکانیکی و نکات مثبت آن، شما باید به نکات منفی این نوع بازیافت نیز دقت داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ ‌گونه مشکل و دغدغه‌ای و با دید بازتری به استفاده از روش ‌های گوناگون برای بازیافت پلاستیک بپردازید. توجه نمایید که در این روش ممکن است جرم مولکولی محصول ها تا حد بسیار زیادی پایین بیاید زیرا در روند خرد کردن ممکن است آسیب ‌های زیادی به محصولات برسد.

اگر شما قصد داشته باشید که خلوص محصولات تولید شده خودتان را بالاتر ببرید، باید هزینه ‌های اضافه‌تری برای جداسازی انواع پلاستیک‌ ها قائل شوید که همین موضوع نیز در دسته معایب بازیافت مکانیکی قرار می‌گیرد و همچنین آب باقیمانده از شستشوی محصولات و همچنین پسماند های باقی‌مانده نیز به‌ صورت مستقیم قابل ‌استفاده نیستند و باید دوباره به چرخه بازیافت برگردند تا قابل‌ استفاده شوند‌. علاوه‌ بر این موارد، استفاده از روش مکانیکی برای بازیافت پلاستیک باعث افت خواص مولکولی پلاستیک ‌ها می‌شود و بعد از تکرار چند باره باعث از بین رفتن کامل پلاستیک می‌شود.

 

بازیافت شیمیایی چیست؟

روش دیگری که برای بازیافت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد با نام بازیافت شیمیایی شناخته می‌شود‌. همان ‌طور که از نام این روش پیداست در این روش پلاستیک ‌ها با استفاده از یک کاتالیزور تجزیه می‌شوند و بعد از این ‌که تجزیه شدند دوباره به حالت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصولات تولید شده در این روش وزن مولکولی بسیار کمتری دارند و استفاده از این روش معمولاً هزینه ‌های بیشتری را برای بازیافت پلاستیک به‌ همراه دارد اما امروزه با استفاده از کاتالیزور های بهینه و کم ‌هزینه قیمت بازیافت پلاستیک به روش شیمیایی کمی پائین‌تر آمده و همین موضوع باعث شده‌ است که این روش به یک روش پراستفاده تبدیل شود. توجه نمایید که در این روش همان‌ طور که پیش‌تر نیز گفتیم، مولکول‌ های پلاستیک از یکدیگر تجزیه می‌شوند و دوباره به حالت پلاستیک بازگردانی می‌شوند.

توجه نمایید که این روش معمولاً محصولات باکیفیت‌تری به نسبت روش مکانیکی ارائه می‌دهد زیرا در روش مکانیکی برخی از بافت ‌های سلول‌ ها از بین می‌رود اما در این روش به دلیل این ‌که خود سلول ‌ها تجزیه می‌شوند، آسیب زیادی به آن‌ ها وارد نمی‌شود و درنتیجه کیفیت محصولاتی که در این روش تولید می‌شوند به نسبت بیشتر از روش مکانیکی می‌باشد.

 

مزایای بازیافت پلاستیک با روش بازیافت شیمیایی

در استفاده از این روش شما نیازی به جدا کردن انواع مختلف پلاستیک ‌ها از یکدیگر ندارید و می‌توانید آن‌ ها را با هم وارد دستگاه کنید و از آن ‌ها استفاده کنید. همچنین در این روش به دلیل این ‌که به روش شیمیایی پلاستیک ‌ها دوباره تولید می‌شوند امکان بازیافت پسماند های کثیف و دارای زباله نیز به ‌خوبی امکان‌پذیر می‌باشد.

توجه نمایید که استفاده از روش بازیافت شیمیایی برای بازیافت پلاستیک کیفیت بسیار بالایی را به‌ همراه دارد و باعث تولید محصولات بسیار با کیفیتی می‌شود. این روش بازیافت حتی تا حدی می‌تواند پیش برود که باعث شود مواد بازیافتی قابل خوراکی باشند و در انواع غذا ها مورد استفاده قرار بگیرند.

محصولاتی که در روش بازیافت شیمیایی تولید می‌شوند کیفیتی مانند کیفیت پلاستیک ‌های نو دارند و بدون هیچ ‌گونه مشکلی با پلاستیک ‌های نو قابل رقابت هستند. از نظر اقتصادی نیز استفاده از روش بازیافت شیمیایی بسیار مقرون ‌به‌ صرفه ‌تر از احتراق و ذوب، عبارت دیگر بازیافت مکانیکی می‌باشد اما پیچیدگی ‌هایی در این روش وجود دارد. درصد خلوص پلاستیک ‌های بازیافت شده در این روش بسیار بالا می‌باشد که باعث شده پلاستیک‌ هایی که در این روش بازیافت می‌شوند برای موارد حساس‌تر و صنعت ‌های حیاتی‌تر بدون هیچ‌ گونه مشکل و آسیبی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

بازیافت انرژی

 یکی دیگر از روش ‌هایی که از آن برای بازیافت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد بازیافت انرژی می‌باشد. همان ‌طور که از نام این روش پیداست، پلاستیک ‌ها در این روش به انرژی تبدیل می‌شوند و با استفاده از دستگاه‌ های گوناگون انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند. توجه نمایید که بازیافت پلاستیک به این روش معمولاً طرف ‌داران کمتری دارد اما به ‌هر حال برخی از افراد و صنعت ‌ها از این روش برای بازیافت پلاستیک استفاده می‌کنند تا بتوانند با تجزیه پلاستیک انرژی‌ های مورد نیاز خود مانند انرژی حرارتی و یا انرژی برق را دریافت کنند.

این روش می‌تواند به مصرف ‌کنندگان کمک کند تا بتوانند بدون هیچ ‌گونه مشکلی و بدون نیاز به پرداخت هزینه بابت سوخت ‌های، گوناگون به استفاده از روش بازیافت انرژی بپردازند تا بتوانند انرژی مورد نیاز خود در زمینه ‌های گوناگون را برطرف کنند.

 

فواید استفاده از روش شیمیایی برای بازیافت پلاستیک

توجه نمایید که استفاده از این روش مزایای بسیار زیادی با خودش به ‌همراه دارد و می‌تواند در زمینه ‌های گوناگونی بسیار مناسب و مفید باشد. همان ‌طور که پیش ‌تر نیز به این ‌موضوع اشاره کردیم استفاده از روش‌ های بازیافت انرژی برای بازیافت پلاستیک به کم شدن استفاده از انواع مختلف سوخت ‌های فسیلی می‌انجامد که همین موضوع می‌تواند برای محیط ‌زیست و کم شدن برداشت ما از محیط‌زیست کمک کند.

علاوه ‌بر این موارد، شما با استفاده از پلاستیک برای بدست آوردن انرژی، آلاینده هایی مانند دی‌اکسیدکربن در هوا را نیز کمتر می‌کند که این ‌موضوع به پاک شدن هوا کمک تر می‌کند. امروزه  تغییرات آب ‌و هوا به دلیل استفاده از سوخت ‌های فسیلی و گرم شدن بیش ‌از حد زمین غیر قابل ‌اجتناب می‌باشد.

اما بازیافت پلاستیک با روش بازیافت انرژی نرخ تغییرات آب‌ و هوا تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورد و شما می‌توانید با استفاده از پلاستیک، هزینه ‌های خود برای سوخت و مواد اولیه برای تولید انرژی را پایین‌تر بیاورید و می‌توانید به ‌راحتی و بدون هیچ ‌گونه مشکلی با کم شدن هزینه‌هایتان میزان سوددهی خود را بیشتر کنید‌.

نفت خام یکی از منابع اصلی برای تولید انرژی می‌باشد. با استفاده از روش بازیافت شیمیایی شما می‌توانید نیاز خود به نفت خام را تا حد بسیار زیادی پایین‌تر بیاورید که این‌ موضوع هم باعث دوام وجود نفت خام می‌شود و هم منابع آن را از آسیب حفظ می‌کند.

به‌ هر حال استفاده از این روش یک روش کارآمد و مناسب برای تولید انرژی می‌باشد و همچنین به بازیافت پلاستیک نیز کمک می‌کند و از باقی ماندن پسماند های پلاستیکی در طبیعت جلوگیری می‌کند زیرا وجود آن ‌ها در طبیعت می‌تواند آسیب ‌های جبران ‌ناپذیری را با خود به ‌همراه داشته باشد و می‌تواند روی زندگی ما تأثیرات منفی زیادی را بگذارد.

 

آیا فرایند بازیافت هزینه‌ بر است؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش ‌آمده باشد که فرآیند بازیافت فرایند هزینه ‌بری می‌باشد یا خیر. توجه نمایید که به ‌طور کلی شاید شما تصور کنید که اضافه کردن چرخه بازیافت پلاستیک به روند استفاده و به به زباله تبدیل شدن محصولات، یک مرحله اضافه و بی ‌مصرف باشد اما به این ‌موضوع توجه نمایید که همان ‌طور که ما پیش ‌تر نیز گفتیم بدون بازیافت و بدون به وجود آمدن این صنعت و علم، زباله ‌هایی که تولید می‌شدند بدون هیچ ‌گونه مصرفی باقی می‌ماندند و می‌توانستند باعث آلوده شدن محیط ‌زیست و خراب شدن زندگی ما شوند.

همچنین علاوه‌ بر این موارد برداشت مواد اولیه گوناگون از دل زمین نیز تا حد بسیار زیادی بیشتر میشد که همین موضوع می‌توانست منابع زمین را سریع‌ تر به پایان برساند‌‌. اما علم بازیافت هم از باقی ماندن زباله‌ ها در طبیعت جلوگیری می‌کند و هم هزینه ‌ها را مبنی‌بر خارج کردن ذخیره منابع زمین را پایین می‌آورد‌‌. هر دوی این موارد تأثیرات بسیار مثبت و شگفت ‌انگیزی روی اهمیت علم بازیافت می‌گذارند. توجه نمایید که بدون علم بازیافت عمر زمین تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و ما باید شاهد از بین رفتن گونه‌ی انسان و تمام موجودات زنده‌ی روی زمین باشیم.

 

جمع‌ بندی

ما در این مطلب سعی کردیم که به‌ طور کلی برای شما در رابطه با بازیافت پلاستیک صحبت کنیم و به شما بگوییم که بازیافت پلاستیک با استفاده از چه روش ‌هایی صورت می‌گیرد و چگونه می‌تواند روی زندگی همه ما تأثیرات مثبتی بگذارد. همچنین سعی کردیم که مزایا و معایب هر روش را برای شما نام ببریم تا شما بتوانید بدون هیچ‌ گونه مشکلی در زمینه بازیافت پلاستیک اطلاعات کسب کنید.

توجه نمایید که بدون وجود علم بازیافت سرعت تخریب محیط ‌زیست و کره‌ی زمین بسیار بالاتر خواهد رفت و ممکن است که حتی تا چندین سال آینده این کره دیگر قابل زندگی نباشد. بازیافت در واقع یک صنعت و علم کمک ‌کننده به کره زمین می‌باشد که در جهت بهبود شرایط زندگی ما قدم برمی‌دارد. توجه به علم بازیافت می‌تواند تأثیرات بسیار زیاد و مناسبی را روی زندگی ما بگذارد.

همه ما می‌توانیم به ‌نحوی روی عملیات بازیافت تاثیرگذار باشیم تا بتوانیم سهم خودمان را در زمینه مراقبت از کره زمین پرداخت کنیم. همین رفتار های کوچک مانند جداسازی زباله ‌ها در خانه و یا نریختن آشغال، به‌ ویژه پلاستیک‌ها در طبیعت می‌تواند باعث شود که میزان تولید زباله در سراسر جهان تا حد بسیار زیادی پایین بیاید.

اگر زباله ‌ها در طبیعت رها نشوند و یا از خانه شما به ‌صورت تفکیک‌ شده خارج شوند، می‌توانند هزینه‌ های بازیافت را پایین‌تر بیاورند و سرعت بازیافت را بالاتر ببرند که همین موضوع به‌ خودی ‌خود می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی روی محیط ‌زیست داشته باشد.

اگر شما نیز می‌خواهید سهمی در چرخه بازیافت و کمک به محیط‌زیست داشته باشید می‌توانید با انجام این اقدامات ساده به بازیافت پلاستیک و سایر مواد اولیه کمک کنید و از زندگی پاکی که به شما هدیه شده ‌است لذت ببرید و قدردان نعمت سلامتی و طبیعتی که در اختیار شما قرارداده‌ شده است باشید.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top