چگونه در خانه کمپوست درست کنیم؟ 9 گام ساده

کمپوست کردن راه بسیار خوب و راحتی برای این است که از پسماند مواد مختلف به عنوان کود استفاده کرده و همچنین زباله کمتری وارد طبیعت کنید. تفکرات اشتباهی در مورد درست کردن کمپوست وجود دارد
چگونه در خانه کمپوست درست کنیم

 

کمپوست کردن راه بسیار خوب و راحتی برای این است که از پسماند مواد مختلف به عنوان کود استفاده کرده و همچنین زباله کمتری وارد طبیعت کنید. تفکرات اشتباهی در مورد درست کردن کمپوست وجود دارد، مثلا گفته می‌شود که مراحل ساخت کمپوست بسیار دشوار و پیچیده است، بوی بدی دارد، ریخت و پاش و کثیف‌کاری زیادی دارد و… . در صورتی که اگر شما، این کار را به درستی و با روش صحیح آن، مرحله به مرحله انجام دهید، هیچ کدام از این مشکلات پیش نخواهند آمد.


انواع کمپوست


به طور کلی کمپوست به دو نوع کمپوست سرد و کمپوست گرم تقسیم می‌شود. طرز تهیه کمپوست سرد، راحت است و در این مطلب مراحل ساخت آن را توضیح خواهیم داد. اما برای درست کردن کمپوست گرم، نیاز به مهارت باغبانی بیشتری می‌باشد.


مراحل ساخت کمپوست


گام‌ اول

یک سطل یا قابلمه‌ای قدیمی را به عنوان ظرفی که قرار است کمپوست را در آن درست کنید، بردارید.


گام دوم

موادی که کربن دارند و اصطلاحا به آنها، مواد قهوه‌ای می‌گویند، مانند روزنامه و کاغذ خرد شده، چوب کاملا خرد شده، پوشال، خاک اره، چوب مواد بدون افزودنی و… را با موادی که نیتروژن دارند و اصطلاحا به آنها مواد سبز می‌گویند، مانند پوست میوه‌ها، باقی‌مانده سبزیجات مانده، پوست تخم مرغ، برگ‌های خشک شده، تفاله چای و… مخلوط کنید.


گام سوم

برای ساخت تل کمپوست، بهتر است این مواد حداقل ۹۰ سانتی متر عمق داشته باشند.


گام چهارم

اگر مواد شما خیلی خیس به نظر می‌رسد و بو گرفته، یعنی باید پسماند قهوه‌ای و خشک بیشتری به آن اضافه کنید؛ و اگر مواد شما خیلی خشک به نظر می‌رسد، یعنی باید پسماند سبز بیشتر و کمی آب به آن اضافه کنید.


گام پنجم

تا آماده شدن کمپوست، دائما به آن آب بدهید تا همیشه به حالت یک اسفنج خیس باشد. توجه داشته باشید که بیش از حد به تل کمپوست آب ندهید، زیرا با این کار میکرو ارگانیسم‌هایی که برای تولید کمپوست نیاز هستند، به پایین تل رفته و به جای تبدیل شدن به کمپوست، به توده‌ای بدون خاصیت تبدیل خواهند شد.


گام ششم

دمای کمپوست را دائما بررسی کنید تا مطمئن شوید، مواد به درستی در حال تجزیه و کمپوست شدن، هستند. برای این کار می‌توانید به راحتی دست خود را داخل تل کنید و اگر احساس گرما کردید، یعنی دمای کمپوست مناسب است.


گام هفتم

در این فرآیند، کمپوست نیاز به اکسیژن دارد و شما باید هفته‌ای یک بار کمپوست را به هم بزنید تا هوا به همه جای آن برسد. به هم زدن کمپوست به جا افتادن و آماده شدن سریع کمپوست کمک کرده و از بو گرفتن آن نیز جلوگیری می‌کند.


گام هشتم

وقتی رنگ کمپوست قهوه‌ای شده و دیگر گرما تولید نمی‌کند، وقت آن رسیده که از آن به عنوان کود برای گلدان یا باغچه خود استفاده کنید.


گام نهم

در ابتدای هر فصل کاشت، ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر کمپوست را به خاک یا همان بستر کاشت خود اضافه کنید.


نکته: شما می‌توانید کمپوست را چند روز در آب نگه‌دارید و سپس از صافی رد کرده تا اصطلاحا به چای کمپوست تبدیل شود و از آن به عنوان کود خانگی استفاده کنید.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top