انرژی تجدیدپذیر، انواع انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی تجدید پذیر چیست؟

به انواعی از انرژی‌های موجود در جهان که بعد از مصرف، نگرانی در رابطه با تمام شدن آنها نداریم، انرژی تجدیدپذیر می‌گوییم. امروزه ذخیره انرژی‌های طبیعی بر روی کره زمین رو به اتمام است و تنها راه نجات نسل‌‌های آینده، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌باشد.

انواع انرژی‌های تجدیدپذیر:

به تبدیل مستقیم و غیر مستقیم نور خورشید به الکتریسیته، انرژی خورشیدی گفته می‌شود. رایج‌ترین نوع انرژی خورشیدی، انرژی فتوولتائیک می‌باشد. این سیستم یک سیستم الکتریکی است که از پنل‌های خورشیدی، معکوس کننده، کابل و… تشکیل شده است. امروزه فناوری خورشیدی در حال پیشرفت است و هزینه‌های پیاده‌سازی آن نیز به رعت در حال کاهش است. بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان، با توان 354 مگاوات در بیابان موهاوی قرار دارد و از نیروگاه‌های خورشیدی ایران نیز می‌توان به نیروگاه خورشیدی یزد و شیراز اشاره کرد.

انرژی برق آبی یا هیدروالکتریسیته به انرژی الکتریکی تولید شده از نیروی آب گفته می‌شود. آب منبعی تجدیدپذیر برای تامین انرژی می‌باشد و در طبیعت چرخه‌ای مستمر دارد. استفاده از نیروی آب یکی از قدیمی‌ترین سرچشمه‌های انرژی تجدیدپذیر است.

نیروی برق آبی به چند دلیل یکی از محبوب‌ترین منابع تجدیدپذیر تولید برق است که از جمله مهمترین این دلایل عبارت اند از:

  1. کل آب در نیروگاه‌های آبی، مجددا به منبع اصلی برمی‌گردد و در واقع مصرف آبی وجود ندارد.
  2. جریان الکتریسیته در این نیروگاه‌ها به صورت نامحدود و 24 ساعته در حال تولید است.
  3. آب به عنوان یکی از پاک‌ترین منابع برای تولید انرژی می‌باشد.
  4. نیروگاه‌های آبی، برای تبدیل انرژی هیچگونه آلودگی تولید نمی‌کند.

انرژی جزر و مد شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مختلف انرژی که معمولا نیروی برق است، به دست می‌آید. این نوع انرژی هنوز به صورت فراگیر مورد استفاده قرار نگرفته است ولی می‌تواند حتی بیشتر از انرژی بادی و خورشیدی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

باد یکی از  شاخصه‌های اصلی انرژی خورشیدی می‌باشد. جزء کوچکی از خورشید که از تابش خورشید خارج از اتمسفر می‌رسد، به انرژی باد تبدیل می‌شود. مزایای بسیار زیاد این روش تولید انرژی باعث شده امروزه کشورهای زیادی تمایل به افزایش ظرفیت تولید برق بادی داشته باشند. از جمله مهمترین این دلایل می‌توان به فراوانی، پاک و تجدیدپذیر بودن این انرژی و همچنین میزان کمتر تولید انرژی گاز گلخانه‌ای این انرژی نسبت به انرژی سوخت‌های فسیلی اشاره کرد.

  • سی ان جی:

سی ان جی یا گاز طبیعی فشرده شده سوختی است که معمولا به عنوان جایگزینی برای گازوئیل، گاز مایع و بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع گاز نسبت به هر سه مورد بالا، آلودگی کمتری را تولید می‌کند، همچنین به دلیل سبک بودن گاز از هوا و پراکندگی با سرعت بالای آن، خطر کمتری به هنگام نشت آن وجود دارد.

در هر اتم، ذراتی از انرژی نهفته است و در نتیجه هسته اتم منبعی از انرژی به شمار می‌رود که با شکافت اتم این انرژی رها می‌شود. این انرژی نهفته می‌تواند با آزاد شدن، همان کاری را بکند که سوزاندن مقدار زیادی نفت و گاز انجام می‌دهد، با این تفاوت که سوزاندن نفت و گاز منجر به بروز مشکلات زیست محیطی و همچنین تولید مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای خواهد شد. همچنین این روش تولید انرژی جزئی از روش‌های تولید انرژی کم کربن برای ایجاد الکتریسیته می‌باشد.

انرژی موج در اقیانوس‌ها نیز بر اثر عمل باد روی سطح اقیانوس تولید می‌شود. این نوع انرژی قابلیت تولید بیشتری حتی نسبت به انرژی باد دارد.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top