گرم شدن زمین و راه‌های مقابله با آن

میانگین دمای کره زمین در حال افزایش است و دلیل آن فعالیت‌های انسانی می‌باشد. گرم شدن زمین، مشکلی جدی است و نباید به راحتی از آن عبور کرد.

پیامدهای گرم شدن زمین عبارت‌اند از:

خشکسالی:

در طی سال‌های اخیر، شاهد کاهش بارندگی به خصوص در قسمت‌های جنوبی کره زمین بوده‌ایم که باعث خشکسالی خواهد شد. همچنین این فرآیند گرم شدن باعث شده تا دسترسی به آب شیرین و خاک حاصلخیز روز به روز کاهش یابد.

بارش‌های شدید:

این مشکل به نظر دور از ذهن می‌آید، اما حقیقت دارد. در طی بالا رفتن دمای زمین، آب موجود در سطح زمین به میزان زیادی شروع به تبخیر می‌کند و بارش‌های گرمسیری را به دنبال دارد. این بارش‌ها به رودخانه‎ها و دریاچه‌ها بازمی‌گردند و دوباره این چرخه تکرار می‌شود، بنابراین تاثیری روی مشکل خشکسالی نخواهد گذاشت.

سیل:

با وقوع بارش‌های شدید در سطح جهان، سطح آب دریاها در بسیاری از کشورها بالا رفته و باعث بروز سیل خواهند شد. هم اکنون نیز در بسیاری از مناطق شاهد بروز سیل‌های غیر قابل کنترل هستیم که ویرانی‌های کوچک و بزرگ زیادی را برجای گذاشته‌اند. با گرم شدن زمین، این وضعیت به خصوص در مناطق ساحلی بدتر خواهد شد.

طوفان و گردباد:

سیل و بارش‌های شدید، تنها اثرات گرم شدن زمین نیستند. جهان باید خود را برای طوفان و گردباد نیز آماده کند. همانطور که قبلا گفتیم، چرخه تبخیر و بارش باران و برف در نتیجه گرم شدن زمین اتفاق خواهد افتاد. رفته رفته سرعت این چرخه افزایش یافته و باعث بروز طوفان و گردباد خواهد شد.

آتش‌سوزی جنگلی:

گرم شدن زمین بالطبع باعث بروز آتش‌سوزی‌های جنگلی خواهد شد که برای ما انسان‌ها نیز بسیار مضر می‌باشد. با افزایش این آتش‌سوزی‌ها، کنترل آن غیرممکن می‌شود، بنابراین افراد باید اطراف جنگل را تخلیه کنند که کار سخت و پرهزینه‌ای می‌باشد. این آتش‌سوزی باعث پخش ذرات میکروسکوپی در هوا خواهد شد که برای تنفس بسیار مضر هستند.

حشرات:

گرم شدن زمین، بیشترین سود را برای حشرات دارد، زیرا آنها توانایی مهاجرت به مناطق شمالی را نداشتند و با گرم شدن زمین، این امکان برای آنها فراهم خواهد شد. رفته رفته تعداد حشرات افزایش خواهد یافت، بنابراین بیماری‌ها نیز گسترش یافته و درختان بیشتری نیز توسط حشرات خورده خواهند شد.

تغییر فصول در برابر تغییر آب و هوا:

گرم شدن زمین باعث تغییرات در روند فصول سال نیز خواهد شد. جالب است که بالا رفتن دمای زمین باعث سرمای غیرمنتظره نیز خواهد شد. با افزایش دمای هوا، انرژی آن نیز افزایش یافته و الگوهای گردش هوا به جوش و خروش درمی‌آیند. با سرعت گرفتن آنها، هوای گرم نیز با سرعت بیشتری با هوای سرد جایگزین شده و منجر به بروز سرمای ناگهانی و کوتاه مدت خواهند شد.

راه‌های مقابله با گرم شدن زمین:

گرمایش زمین هنوز هم قابل پیشگیری است و می‌توانیم مشکلات آینده را کاهش دهیم. برخی از این راهکارها به شرح زیر می‌باشند:

  • تفکیک زباله
  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای
  • کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی
  • ایجاد ثبات در سطح گازهای موجود در جو
  • استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست
  • افزایش استفاده از انرژی‌های پاک مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی و…

اپلیکیشن بهروب با هدف کمک به محیط زیست، سامانه تفکیک زباله از مبدا را راه‌اندازی کرده و شما عزیزان می‌توانید با تفکیک و بازیافت زباله‌ها، قدمی هرچند کوچک در این راه برداشته و به زمین و محیط زیست کمک کنید.

بیشتر

  • اخبار
  • راهنما
  • سوالات متداول
  • حریم خصوصی

تهران / خیابان تیموری / میدان حسن حسینی / خیابان حبیب‌اله شمالی / پلاک ۵۶ / مرکز نوآوری شریف
تلفن: 02165013214
         02191012103

سایدبار Scroll To Top